DAILY MANAGEMENT JA LEAN LEADERSHIP – SIILOISTA ASIAKASKESKEISEEN PÄIVITTÄISJOHTAMISEEN

DAILY MANAGEMENT JA LEAN LEADERSHIP – SIILOISTA ASIAKASKESKEISEEN PÄIVITTÄISJOHTAMISEEN

 

ESPOO 11.5.2020

Alberga Business Center klo. 9:00 – 15:30

Tässä tiivistyy yleisin saamani palaute yrityksiltä, jotka eivät enää halua jatkaa omaa agile-lean- muutostaan. Se ei kuulemma toimi, kun ’ollaan tässä jo kaikkea kokeiltu, mutta ei se vaan toimi, ollaan niin erityisiä’.

Mutta melko usein ongelma ei ole muutoksen raamitus sinällään, vaan kyky ja rohkeus muuttua. Aivan liian usein itse organisaatio ja sen johtamisen kulttuuri edustavat jäykkää, siiloutunutta ajattelua, joka jäykällä organisaatiomallilla on juntattu osaksi yrityksen perimää. Ts. sille, miksi ketteryyden ja leanin tavoittelu turhan usein epäonnistuu tai jää puolitiehen, kosmeettiseksi muutokseksi, löytyvät syyt usein jo rakenteista, jotka eivät edes tue, saati edes mahdollista muutosta kohti sujuvampaa ja ketterämpää organisaatiota. Ja sitten ihmetellään, miksi uudet digityökalut ja uudet applikaatiot ja teknologiat eivät parantaneetkaan tulosta, asiakaskokemusta, saati työntekijäkokemusta. Mutta kivikautinen ajattelu on kivikautista ajattelua, vaikka se olisi kuinka ketteräksi kuviteltua ja paketoitu digitaaliseen muotoon.

Hiearkiselle organisaatiolle ovat tyypillisiä tarinat omasta erityisyydestään ja puheet muutoksesta (jotka koskevat aina muita, mutta ei itseään ja omaa siiloaan). Hierarkkinen organisaatio pyrkii siksi helposti tyytymään vähään: kosmeettisiin muutoksiin, organisaatiomuutoksiin ja lähestymään haasteita spottioptimointeina, työkalut ja teknologiat edellä.

Tämä ei sinällään ole ihme, sillä hierarkkinen rakenne estää näkemästä kokonaisuuksia:

Jotta hierarkkinen tapa hahmottaa omaa ympäristöään, saadaan purettua, on olemassa yksi erinomainen ja selkeä tapa lähteä liikkeelle:

  • Nostamalla asiakas keskiöön ja esittämällä kysymys: ”Mitä me oikein teemme ja miten me tuotamme asiakkaalle arvoa?”.
  • Määrittele oleellinen arvovirtasi.
  • Luo Daily Managementin rakenne, joka mahdollistaa asiakkaaseen keskittymisen, strategian tekemisen eläväksi, jatkuvan dialogin eri organisaatioiden välillä ja antaa tiimeille ja ihmisille mahdollisuuden kehittää, kehittyä ja oppia (eli muuttua jatkuvasti).

Tavoite on siilot purkamalla luoda asiakaskeskeinen organisaatio, jossa kaikki ihmiset voivat tehdä parhaansa, oppia ja kehittyä. Joka päivä.

Daily Managementin rakentamiseen liittyen on tarjolla myös koulutusta. Sujuva.Dsgn tarjoaa avointa koulutusta, jonka perussisältö on seuraava:

  1. Leanin perusperiaatteet lyhyesti.
  2. Daily Managementit tavoitteet ja tarkoitus.
  3. Value Stream Management, Lean Leadership ja organisaation rakenne ketteryyden mahdollistajina.
  4. Daily Managementin elementit:
      • Gemba Walk
      • Mittarit
      • Visual Management
      • Kaizen & Kaikaku
      • 5S
      • Työturvallisuus
      • Standardi työ & TWI
      • Tiimirakenne
      • Rutiinit & agendat
      • Lean Leadership, esimiestyön rakenne ja sen jatkuva kehittäminen.
  5. Mahdollistaminen vs. standardin työn toteuttaminen (Value Stream Ownership vs. Standard Work Ownership/Responsibility).
  6. Daily Management käytännössä (esimerkkicaset).
  7. Ramp-Up Plan ja muutoksen hallinta (miten tehdä Daily Managementista jatkuvaa oppimista tukeva ja prosessin suorituskykyä pysyvästi kehittävä rakenne). Käydään muutoksen hallinnan perusteet läpi esimerkkeineen.
  8. Loppukeskustelu.

Koulutuksen tavoite on saada koulutettavat näkemään, mitä tarkoittaa siilojen purku ja miten nuo organisaation siilot räjäytetään. Koulutuksen jälkeen osallistujat tietävät myös, mitä tarkoittavat ’mahdollistaminen’, ’lean leadership’, ’arvo’ sekä ’key value stream’.

Koulutuksen tarkoitus ja tavoite ei ole keskittyä yksittäiseen Daily Managementin teemaan yksityiskohtaisesti, vaan antaa niiden jokaisen roolista osana kokonaisuutta erinomainen kuva. Treenin ydintarkoitus on luoda jokaiselle koulutukseen osallistuvalle ymmärrys Daily Managementista oleellisena jatkuvaa oppimista sekä muutosalttiutta mahdollistavina, lean-agile- rakenteena, joka tuottaa tulosta.

Koulutuksessa opit Daily Managementin perusteet, jonka ytimessä ovat seuraavien teemojen ja periaatteiden mahdollistaminen:

  • Luoda ympäristö ja selkeä rakenne jatkuvalle kehitykselle ja -oppimiselle.
  • Rakentaa organisaatioon muutosalttius pysyväksi olotilaksi (sillä jatkuva oppiminen on pyrkimystä jatkuvaan muutokseen).
  • Varmistaa oikeat korjaavat sekä ennaltaehkäisevät toimenpiteet oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
  • Tukea ja mahdollistaa tiimien itsenäistä kehitystyötä, standardin työn omistajuutta ja tehdä siitä avointa ja läpinäkyvää.
  • Luoda ympäristö, jossa työ olisi turvallista, sujuvaa ja tiimin itsensä määrittelemää ja standardia työtä tukevaa ja mahdollistavaa.
  • Läpinäkyvyys, mahdollistaminen ja siilojen purku organisaatioiden väliltä.
  • Parantaa oleellisen arvovirran suorituskykyä ja varmistaa asiakkaalle arvoa tuottavan työn olevan kaikkien fokuksessa aina ja joka hetki.
  • Parantaa työtyytyväisyyttä, luoda ’sense of belonging’ ja kasvattaa ihmisten halua sitoutua työpaikkaansa.
  • Varmistaa ydintoiminnan ja asiakkaalle luvattujen palveluiden mahdollistamisen olevan jatkuvan kehityksen fokuksessa jokaisella organisaatiotasolla.

Lupaus tälle koulutukselle on, että koulutuspäivästä lukien mahdollistava johtaminen, jatkuva oppiminen ja turvallisuuskulttuuri eivät ole organisaatiossasi enää entisensä, vaan näet ne aivan uudessa valossa. Ja koulutuksen jälkeen tunnistat tavan ja muodon, jolla saat mahdollistavan johtamisen, jatkuvan oppimisen ja turvallisuuden teemat kohdilleen laittamalla arvon, asiakkaan ja ihmiset kaiken tekemisen keskiöön organisaatiossasi esim. näin:

Koulutuksen tavoite on myös käydä läpi, miten muutoksesta tehdään pysyvä ja joka ei koe hiipumista ajan kuluessa, vaan joka kasvaa ja kehittyy. Ja kun tämä opittu siirretään todellisuuteen, niin organisaatiosi toiminta räjähtää ihan eri sfääreihin. Helppoa kuin heinänteko.

Koulutus sopii aivan jokaiselle organisaatiolle alasta riippumatta. Koulutus on hyvä peruspaketti leanista ja ennen kaikkea lean leadershipistä ja daily managementista henkilöille, jotka vastaavat yrityksensä jatkuvan oppimisen kulttuurin luonnista ja/tai osallistuvat yrityksen olemassa olevaan- tai tulevaan muutosohjelmaan. Ja koulutus sopii myös loistavasti jokaiselle, joka haluaa vain oppia lean-agilen perusteita.

Avainteemat: value stream, lean-agile framework, asiakaskeskeisyys, Daily Management, leadership, lean basics, jatkuva oppiminen, ihmiset, tiimit, mahdollistaminen, strategy deployment.

Koulutus pidetään Espoossa Alberga Business Centerissä 11.5.2020 klo.9:00 – 15:30:

Kouluttajana toimii Jori Eskolin ja ilmoittautuminen sähköpostilla osoitteeseen jori.eskolin@sujuvadsgn.com. Tiedustelut numerosta 045-1145 118.

Koulutuksen hinta on 450€ + alv / osallistuja ja hintaan kuuluvat välipalat ja lounas. Ilmoittautumisen yhteydessä voi kertoa erityisruokavaliostaan, jotta saadaan asia hoidettua ajoissa. Koulutukseen mahtuu 12 osallistujaa ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Jokaiseen treeniin kuuluu itse sisällön lisäksi:

  • Kahden kuukauden tuki (Skype/f2f/sovitulla tavalla). Ajatus on tukea treenatun asian muutoksen hallintaa omassa organisaatiossaan.
  • Jokaiseen treeniin liittyen avaan Teamsiin ryhmän, jossa voi esittää myös kysymyksiä ja johon jaan teemaan kuuluvaa materiaalia käytettäväksi ja hyödynnettäväksi. Myös koulutusmateriaalin päivitykset jaan ilmaiseksi Teamsin kautta.
  • Niiden käytänteiden ja työkalujen läpikäynti, joilla treenatun teeman saa vietyä todellisuuteen omassa organisaatiossaan.

Koulutuksen tarkoitus on siten tukea niin itse substanssin oppimista kuin sen käytäntöön viemistäkin, sillä ilman jälkimmäistä itse substanssikin on miltei turhaa.

Peruutustilanteessa hinta veloitetaan täysimääräisenä, jos ilmoittautumisen peruu 27.4.2020 jälkeen (sitä ennen peruutuksen voi tehdä veloituksetta). Koulutukseen ilmoittautuneihin ollaan kaikkiin vielä yhteydessä ennen koulutusta, varmistetaan mahdolliset ruokavaliot ja lähetetään hieman taustamateriaalia tutustuttavaksi ennakkoon.

Koulutus voidaan pitää myös yrityskohtaisesti, jolloin hintana on 2500€ + alv yrityksen tiloissa (max.12 osallistujaa). Tällöin koulutuksen hintaan kuuluu myös suunnitelma Daily Managementin ramp-upista. Jos pakettiin otetaan myös kahden kuukauden aikana etänä tapahtuva viikoittainen seuranta & tuki sekä yksi päivän face-to-face- tapaaminen, on hinta silloin 3350€ + alv. Muut kulut sovitaan aina erikseen.

Ilman kykyä ja rohkeutta kokeilla ja tehdä parhaatkin ideat ovat vain ideoita. Eivät muuta. Luomalla kokeilun ja oppimisen käytänteet ja rakenteet, saat muutoksen aina maaliin. Siksi: Daily Management.

Tervetuloa 11.5.2020!

 

 

PS. Ennen koulutukseen osallistumista, kannattaa lukea pohjatiedoksi tämä.

PS2. Vaasassa vastaava koulutus tarjolla 23.3.2020. Siitä sijaintispeksit lähempänä ajankohtaa, mutta ilmoittautua voi vaikka heti.